Francisco Goya – Exhibition of etchings

Română

Francisco José de Goya y Lucientes s-a născut la 30 martie 1746, în Fuendeodos, în apropiere de Zaragoza, provincia Aragon, într-o familie din clasa mijlocie inferioară. După ce a învățat să scrie și să citească, la vârsta de 14 ani a început o ucenicie de 4-5 ani la un pictor, și anume Jose Luzan Martinez (1710-1785). Aici a învățat gravură și desen, astfel că a început să reproducă opere ale artiștilor Renașterii italiene. Încercarea sa de a fi admis la Academia de Arte s-a soldat cu un eșec, de două ori, și a decis să lucreze în atelierul lui Francisco Bayeu.

În 1770, a început o călătorie la Madrid și în Italia, la Roma, unde s-a familiarizat îndeaproape cu operele maeștrilor italieni și a început să creeze picturi reprezentând subiecte mitologice. În 1772, Goya s-a întors în Spania și a fost angajat să picteze Catedrala-Basilica Maicii Domnului a Stâlpului din Saragossa cu o frescă numită “Adorația Numelui lui Dumnezeu” și, în cursul aceluiași an, artistul s-a căsătorit cu Josefa Bayeu, sora artistului Francisco Bayeu. Picturile lui Goya înfățișau teme diverse, precum viața rurală, vânătoarea, dar și oameni din clasele inferioare ale societății spaniole, și anume “majos” și “majas”.

În 1779, Goya a fost admis la Academia San Fernando, având ca lucrare de primire “Hristos răstignit”, în timp ce în 1785 a fost numit director adjunct al Academiei. Mai mult, în 1786, Francisco Goya a fost numit pictor al regelui și a început să creeze portrete officiale, precum și alte lucrări care descriu familia regală.

La vârsta de 46 de ani, Francisco Goya a început să suffească de dureri de cap, amețeli, tinitus, pareză la brațul drept, afecțiune severă a vederii care a dus la orbire. Această boală teribilă l-a lăsat surd în 1793. După ce a lucrat timp de 6 ani, seria “Capriciile” cuprinzând 80 de lucrări este lansată în 1799. Cu privire la “Capriciile”, Goya însuși a afirmat: “Lumea este o mascaradă. Privirea, îmbrăcămintea și vocea, totul este doar prefăcătorie. Fiecare vrea să pară a fi ceea ce nu este. Toată lumea se înșală și nimeni nu se cunoaște niciodată pe sine”.

Deoarece Inchiziția nu vedea cu ochi buni “Capriciile”, în 1803 Goya a donat regelui Carol al IV-lea al Spaniei toate plăcile de cupru și restul lucrărilor nevândute, evitând astfel un posibil proces. Ulterior, în timpul războiului care a urmat invaziei napoleoniene, în 1808, fiind foarte tulburat de acesta, Goya a creat două capodopere care sunt expuse în Muzeul Prado, și anume “Dos de Mayo” și “El Tres de Mayo”. În 1810, Goya a început să creeze o serie de gravuri “Dezastrele războiului”, prin care și-a prezentat viziunea cu privire la evenimentele tragice la care a asistat poporul spaniol.

Fiecare ediție a “Dezastrelor războiului”, care avea 500 de gravuri, a fost publicată în 1863 la inițiativa Academiei San Fernando, la 35 de ani de la moartea sa. A doua ediție a apărut în 1892, tot la inițiativa Academiei San Fernando, în timp ce alte 5 ediții au fost publicate la Madrid în 1903, 1906, 1923, 1930 și 1937.

După decesul soției sale în 1816, artistul a început să se concentreze și a creat o nouă serie numită “La Tauromaquia”, cuprinzând 33 de gravuri pe care le-a publicat în cursul aceluiași an. Goya, care era foarte pasionat de luptele cu tauri, a vizat în primul rând entuziaștii acestor evenimente.

După moartea sa, au fost publicate mai multe ediții, în timp ce a treia ediție Loizelet (1876) a inclus 7 gravuri noi, marcate de la A la G. Goya s-a stins din viață în 1828 la Bordeaux, lăsând în urmă adevărate capodopere care vor intra în atenția publicului și vor influența arta secolului al XIX-lea.

În această expoziție veți găsi 79 de lucrări din cele trei serii principale, “Capriciile”, “Dezastrele războiului”, “La Tauromaquia”, fiecare lucrare având ediția menționată în descriere.

English

Francisco José de Goya y Lucientes was born on the 30th of March 1746, in Fuendeodos, near Saragossa, Aragon province, to a lower-middle class family. After learning to read and write, at 14 years of age he began a 4-5 years’ apprenticeship to a painter, namely Jose Luzan Martinez (1710-1785). Here, he learned printmaking and drawing, thus he started reproducing works of the Italian Renaissance artists. His endeavour to get admitted to the Academy of Arts resulted in failure, twice, and he decided to work in Francisco Bayeu’s workshop.

In 1770, he started a journey to Madrid and Italy, Rome, where he got closely acquainted with the works of Italian masters and he began to create paintings depicting   mythological   topics. In 1772, Goya returned to Spain and was hired to paint the Cathedral-Basilica of Our Lady of the Pillar from Saragossa with a fresco called “Adoration of the Name of God”, and, during the same year, the artist married Josefa Bayeu, the sister of the artist Francisco Bayeu. Goya’s paintings depicted various themes, such as rural life, hunting, but also people of lower classes of the Spanish society, namely “majos” and “majas”.

In 1779, Goya was admitted to San Fernando Academy, with “Christ Crucified” as reception piece, while in 1785 he was appointed Assistant-Director of the Academy. Furthermore, in 1786 Francisco Goya was appointed painter to the king and he started creating official portraits, as well as other works depicting the royal family.

At the age of 46, Francisco Goya began to suffer from headaches, dizziness, tinnitus, paresis in the right arm, severe eyesight condition resulting in blindness. This terrible disease left him deaf in 1793. After having worked for 6 years, the series “The Caprices” comprising 80 works is released in 1799. With respect to “The Caprices”, Goya himself asserted: “The world is a masquerade.   Look, dress and voice, everything is only pretension. Everyone wants to appear to be what he is not. Everyone is deceiving and no one ever knows himself.”

As the inquisition frowned on “The Caprices”, in 1803 Goya donated to King Charles IV of Spain all the copper plates and the rest of the unsold works, thus avoiding a possible trial.

Afterwards, during the war that followed the Napoleonic invasion, in 1808, having been greatly disturbed by it, Goya has created two masterpieces that are exhibited in the Prado Museum, namely “Dos de Mayo” and “El Tres de Mayo”. In 1810, Goya started creating a series of etchings “The Disasters of War”, whereby he presented his vision as to the tragic events that the Spanish people had witnessed.

The first edition of the “The Disasters of War”, which had 500 impressions, was published in 1863 at the initiative of San Fernando Academy, 35 years after his death. The second edition came up in 1892, also at the initiative of San Fernando Academy, while there had been another 5 editions issued in Madrid in 1903, 1906, 1923, 1930 and 1937.

After his wife passed away in 1816, the artist began to focus and created a new series called “La Tauromaquia’’, comprising 33 etchings that he published during the same year. Goya, who was very fond of bullfighting, has primarily targeted enthusiasts of such events.

After he passed away, there were issued several editions, while the third edition Loizelet (1876) included 7 new etchings, marked from A to G. Goya passed away in 1828 in Bordeaux, while leaving behind true masterpieces that would enter the public awareness and would influence the 19th Century art.

In this exhibition you will find 79 works from the three main series, “The Caprices”, “The Disasters of War”, “La Tauromaquia”, each work having the edition mentioned in the description.

Enjoy!